آیا امکان سوء استفاده از اطلاعات چهره‌ی افراد در آیفون 10 وجود دارد؟

محتوای جدول

اگنا-پس از اینکه اپل امکان دسترسی به داده‌های تشخیص چهره‌ را به توسعه‌دهندگان داد، برخی مؤسسات امنیتی در مورد این موضوع ابراز نگرانی کردند.

 
 

به گزارش اگنا فیس آی‌دی این امکان را به کاربران می‌دهد که گوشی خود را تنها با نمایش چهره‌ آنلاک کنند. آیفون ۱۰ از فناوری تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی برای شناسایی دقیق چهره‌ی کاربر استفاده می‌کند. این قابلیت نه‌تنها برای آنلاک کردن، بلکه برای تشخیص هویت هنگام ورود به اپلیکیشن‌های بانکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

به گزارش رویترز، اپل به برنامه‌نویسان اجازه‌ی دسترسی به داده‌های مربوط به تشخیص چهره می‌دهد. در صورت موافقت کاربر و دادن مجوز مربوطه، توسعه‌دهنده‌‌ی اپلیکیشن می‌تواند تصویری از چهره‌ی کاربر و بیش از ۵۰ حالت چهره‌ی وی را در اختیار داشته باشد و این اطلاعات را به سرورهای خود منتقل کند.

تصمیم اپل مبنی بر ارائه‌ی این داده‌ها به توسعه‌دهندگان با هدف کمک به ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری بهتر اتخاذ شده است. برنامه‌نویسان اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ‌چت و فیسبوک می‌توانند با استفاده از این داده‌ها فیلترهای دقیق‌تری بسازند. همچنین، سازندگان بازی‌های موبایل با استفاده از داده‌های مربوط به تشخیص چهره می‌توانند آواتار‌های واکنش‌پذیر را برنامه‌نویسی کنند. البته این داده‌ها قابلیت این را ندارند که از طریق آن‌ها بشود گوشی را آنلاک کرد.

 

در پاسخ به این نگرانی که ممکن است برنامه‌نویسان از این داده‌ها برای تبلیغات هدفمند استفاده کنند، باید گفت توافق اپل با توسعه‌دهندگان برنامه‌های iOS مجوز جمع‌آوری اطلاعات تشخیص چهره‌ی کاربران را می‌دهد؛ اما به وضوح آن‌ها را از استفاده از این اطلاعات برای مقاصد تبلیغاتی و بازاریابی منع می‌کند. قرار دادن این اطلاعات در اختیار شخص ثالث نیز در توافق اپل و برنامه‌نویسان ممنوع اعلام شده است.

به علاوه، اپل همواره برنامه‌ها را قبل از انتشار در اپ استور بررسی می‌کند؛ هرچند عده‌ای معتقدند که چنین چیزی امکان ندارد و فقط بعضی برنامه‌ها به‌صورت اتفاقی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در هرحال، همیشه امکان حذف یک برنامه از اپ استور توسط اپل وجود دارد.

با تمام این تفاسیر، برخی مؤسسات امنیتی مانند «اتحادیه‌ی آزادی‌های شهروند آمریکایی» و «مرکز فناوری و دموکراسی» همچنان ابراز نگرانی کرده‌اند که توسعه‌دهندگان امکان این را دارند که با استفاده‌ از داده‌های مربوط به حالات چهره‌ی کاربران تبلیغات و محتوای متناسب آن‌ها را به نمایش بگذارند.

در هر صورت، بهترین سیاست کاربران در حال حاضر می‌تواند بررسی منبع اپلیکیشن و اعتبار سازنده‌ قبل از اقدام به نصب آن باشد.

منبع: زومیت 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: