اگنا – مدتی است با توسعه نقاط تحت پوشش اینترنت بیسیم بهویژه اینترنت بیسیم ثابت بر بستر فناوری TD-LTE، رویهای برای فروش مودم به مشتری توسط یکی از دو اپراتور ارائهدهنده TD-LTE درحال انجام است که تطابقی با روشهای مشتریمدارانه ارائه اینترنت بیسیم ثابت ندارد. این درحالی است که اپراتور دیگر تاکید بسیاری برای تحویل و نصب مودم توسط کارشناسان در محل مشتری دارد و بارها از این سیاست خود بهعنوان یکی از نقاط برتری در بازار یاد کرده است.
به گزارش اگنا ، مبیننت اعلام کرد: بهراستی نصب مودم توسط کارشناس برای مشتری ضروری است و یا این سیاست بیشتر شبیه ژست تبلیغاتی است؟ این مجموعه در ادامه با یادداشتی به پاسخ این گونه سوالات پرداخته است.
شاید بهتر باشد برای بررسی بهتر موضوع نگاهی به فناوری بیسیم پیش از TD-LTE یعنی وایمکس بیندازیم. در زمان فروش وایمکس مودم توسط عوامل فروش اپراتورها (به عنوان مثال مبیننت) در منزل مشتری نصب و تحویل میشد. فلسفه این کار نیز یافتن نقطهای در محل استفاده مشتری برای دستیابی به بهترین آنتندهی بود. حتی با اینکه مودمهای وایمکس میتوانستند بین نقاط درونشبکه جابهجا شوند، اما در بدو سرویسدهی یافتن نقطهای برای دریافت بهترین سیگنال اولویت اول اپراتورها بود و آنها را نسبت به کیفیت ارتباط ملزم به پاسخگویی میکرد.
در فناوریهای بیسیم دو پارامتر در زمینه تجربه اینترنت خوب اهمیت زیادی دارند؛ یکی قدرت سیگنال و دیگری کیفیت سیگنال. قدرت سیگنال (Signal Strength) به توان ارسال و دریافت فرکانس از آنتن به مودم و بالعکس مرتبط است و مستقیما تحت تاثیر میزان فاصله کاربر از آنتن دارد. بر همین اساس اپراتورهای ارائهدهنده اینترنت بیسیم سعی میکنند با توسعه نقاط پوشش خود و از بین بردن نقاط کور تعداد زیادتری از کاربران را تحت پوشش درآورند. اما پارامتر دیگر یعنی کیفیت سیگنال (Signal Quality) به پاک بودن مسیر ارتباطی مودم و آنتن رادیویی باز میگردد. در این زمینه موانع، پارازیتها، نویزها، تداخلهای داخل شبکه و همه آلودگیهایی قرار میگیرند که میتوانند یک ارتباط را بهرغم فاصله بسیار کم فرستنده و گیرنده مختل کنند.
اگر یک مشترک در محیطی قرار داشته باشد که یکی از این دو پارامتر و یا هردو دچار اشکال باشند، نمیتواند به مقداری که باید از کیفیت اینترنت بیسیم و در نتیجه سرعت مناسب بهرهمند شود. مخصوصا پارامتر کیفیت سیگنال تاثیر مهمتری بر تجربه کاربری دارد، چون نشاندهنده این است که از بین تمام بستههایی (Packet) که از مودم به دکل مخابراتی و بالعکس ارسال میشوند چه تعداد سالم به مقصد میرسند و آیا تجهیزات باید این ارسال را تکرار کنند یاخیر. در شرایط آلودگی محیط است که اصطلاحا Timeout ایجاد میشود و کاربر کندی و یا قطعی و وصلی در اینترنت خود تجربه میکند.
برای حفظ این دو پارامتر اپراتورها سعی میکنند درمرحله اول نقشه پوششدهی خود را بهروزرسانی کرده و کاربر را درون آن مکانیابی کنند. این اقدام باعث میشود پارامتر قدرت سیگنال تا حد زیادی تامین شود، اما این کافی نیست اگر اپراتور اینترنتی بیسیم بهصرف تحت پوشش قرار داشتن مشتری و یا اصطلاحا در محدوده رنگی (سبز یا زرد) بودن او اقدام به فروش مودم به کاربر کند، عملاا او را در زمینه تامین پارامتر دوم یعنی پاک بودن محیط از آلودگیهای ارتباطی رها کرده است. اینجا است که مفهوم مشتریمداری بهشکل دیگری خود را نشان میدهد. اگر یک اپراتور علیرغم تمام هزینههایی که ایجاد مکانیزم نصب و تحویل مودم در منزل مشتری دارد این سیاست را در زمینه فروش خود داشته باشد، میتواند در آینده مزیتهای زیادی هم برای خود و هم برای کاربرانش ایجاد کند. دلیل اصلی این مزایا به نحوه اتصال کاربران به شبکه مربوط است.
اگر یک کاربر در یک محیط آلوده به شبکه متصل شود، حتی اگر بهصورت کوتاهمدت سرعت نسبتا خوبی را تجربه کند، در بلندمدت کیفیت ارتباط خودش و دیگران را مختل میکند چرا که اتصال هر مودم به آنتن رادیویی منابع شبکه را مصرف میکند، اگر این منابع بهصورت متوازن و همگون برای هر کاربر تقسیم شوند، اپراتور میتواند بهخوبی مصرف منابع این شبکه را مدیریت کرده و یک شبکه یکپارچه را ایجاد و بهینهسازی کند. اما اگر اپراتور نتواند این موقعیت را ایجاد کند، بهمرور زمان منابع درون شبکه بهصورت نامتوازن رشد کرده و پس از مدتی کیفیت اینترنت تمام مشترکان شدیدا افت میکند.
به همین دلیل بهترین شیوه اتصال به اینترنت خصوصا برای استفاده مستمر از شبکههای اجتماعی (بهخصوص تلگرام و اینستاگرام) این است که پیش از راهاندازی سرویس اینترنت ثابت برای کاربران، مکانیابی دقیقی از محل نصب مودم در محل سکونت کاربر انجام شود. این مکانیابی میزان آلودگی محیط ارتباطی مودم و ایستگاه رادیویی را به حداقل میرساند و براساس استانداردها کاربر را به شبکه متصل میکند. استانداردهایی که ایجاب میکند جذب مشترک به هرقیمتی سیاست درستی نیست و باید مشترکی به شبکه اضافه شود که از نظر پارامترها در وضعیت مناسبی باشد.
به نظر میرسد سیاست فروش براساس تحویل و نصب مودم نهتنها میتواند در مسیر مشتریمداری رضایت بیشتری را برای کاربران حاصل کند، بلکه با همگون کردن مصرف منابع شبکه باعث میشود اپراتور بتواند پایش دقیقتری از شبکه خود داشته باشد. این ویژگی خصوصا در فناوری TD-LTE که یک فناوری بیسیم ثابت است بیشتر میتواند به صحت نصب و گزارشات پراکندگی کاربران کمک کند.
منبع: ایسنا