تعرفه‌های پستی بین ۶۷ تا ۱۱۰ درصد افزایش یافت

محتوای جدول

به گزارش پایگاه خبری اگنا به نقل از زومیت، سال گذشته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که پس از دو سال و نیم توقف در تغییر تعرفه‌های پستی، این تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا خواهد کرد. زارع‌پور گفته بود با توجه به تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سال‌های اخیر، تعرفه‌های پستی نیاز به بازنگری دارد و در سال ۱۴۰۱ افزایش تعرفه محقق خواهد شد.

چندی پیش هم محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست اعلام کرد که طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، به آن‌ها اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی به صورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ داده شده است.

در همان گفت‌وگو، لیائی تأکید کرد که بیشتر از آنکه صحبت از افزایش تعرفه‌های پستی باشد، باید به واقعی‌سازی تعرفه‌ها در این زمینه اشاره کرد. به گفته او از محل افزایش یا واقعی‌سازی تعرفه‌ها برای هوشمندسازی زیرساخت‌های پستی در راستای ارائه خدمات پستی بهتر به کسب‌وکارها استفاده خواهد شد. لیائی با اعلام اینکه قرار است تعرفه‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۱ تغییر کند، تأکید کرد که در این زمینه منتظر تأیید ستاد تنظیم بازار هستنند.

حالا گویا ستاد تنظیم بازار این مجوز را به شرکت پست داده تا این افزایش تعرفه‌ها را در خدمات مختلف پستی خود اعمال کند.

با اینکه در سایت پست هیچ اطلاع‌رسانی در مورد تغییر تعرفه‌های پستی نشده؛ اما یکی از مسئولان دفتر پستی در بلوار کشاورز در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که از روز گذشته (چهارم خرداد) با تغییرات در سیستم نرم‌افزاری پست، تعرفه‌های پستی افزایش پیدا کرده است.

او در پاسخ به این سؤال که تعرفه‌ها تا چه میزان افزایش داشته، به زومیت گفت:

به صورت دقیق نمی‌توان گفت که این تعرفه‌ها به چه میزان افزایش داشته؛ اما بسته به نوع سرویس برخی خدمات بین ۵۰ تا ۶۰ درصد و بعضی از سرویس‌ها حتی تا ۱۱۰ درصد افزایش تعرفه داشته‌اند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا در این زمینه از سمت شرکت پست به آن‌ها ابلاغیه‌ای ارسال شده، تأکید کرد که نیاز به ابلاغیه نبوده و سیستم نرم‌افزاری پست با توجه به تغییر تعرفه‌ها، از روز گذشته به روز‌رسانی شده و آن‌ها هم طبق اطلاعات در سیستم، تعرفه مرسولات پستی را برای متقاضیان براساس تعرفه جدید محاسبه می‌کنند.

اعتراض کسب‌وکارهای آنلاین خانگی

شبکه‌های اجتماعی و پای پست‌های اینستاگرامی شرکت پست پر از اعتراض‌هایی است که بسیاری از کسب‌وکارهای خانگی آنلاین نسبت به این افزایش تعرفه مطرح کرده‌اند. بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاینی که ازطریق اینستاگرام اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند، اعلام کرده‌اند که با این افزایش تعرفه‌ها بسیاری از کاربرانشان ناراضی هستند و فروش آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

اعتراض کسب‌وکارهای خانگی به افزایش تعرفه‌های پستی

بسیاری با استوری کردن این اقدام پست، اعلام کرده‌اند که این افزایش قیمت فشار سنگینی را به کسب‌وکارهای آنلاین وارد می‌کند و این افزایش تعرفه‌ها آن‌ هم در این شرایط اقتصادی عادلانه نیست.

برخی دیگر از کسب‌وکارهایی که بخشی از فعالیتشان را آنلاین انجام می‌دهند نسبت به افزایش تعرفه‌ها بدون اطلاع‌رسانی شوکه شده‌اند و اعلام می‌کنند که آن‌ طبق روال همیشگی هزینه ارسال مرسولات را با مشتریانشان حساب کرده‌اند؛ اما هنگام مراجعه به دفاتر پستی برای ارسال مرسولات متوجه افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی تعرفه‌های پستی شده‌اند.

اعتراض کسب‌وکارهای خانگی به افزایش تعرفه‌های پستی

برای نمونه یکی از کتاب‌فروشی‌های تهران که هنگام ارسال مرسولات به آن‌ها خبر داده‌اند که تعرفه‌های پستی افزایش پیدا کرده، در این مورد به زومیت گفت:

دیروز از دفتر پستی انقلاب خبر دادند که از روز ۴ خرداد (یعنی همان دیروز) تعرفه‌های پست بعضاً ۱۰۰ درصد زیاد شده است. با این‌که بسته‌های دیروز و امروز را طبق تعرفه‌های جدید حساب کرده‌اند؛ اما نه خود دفتر پست و نه وب‌سایت اداره پست یا هیچ جای دیگر تعرفه‌های جدید را منتشر نکرده‌اند که ما از آن‌ها اطلاع داشته باشیم.

او ابراز امیدواری می‌کند که از شنبه (۷ خرداد) تعرفه‌های جدید از سمت شرکت پست اعلام شود تا آن‌ها هم بتوانند هزینه ارسال بسته‌ها را متناسب با این تغییرات اصلاح کنند.

اعتراض کسب‌وکارهای خانگی به افزایش تعرفه‌های پستی

آن‌طور که از اظهار نظر و انتقاد‌های کسب‌وکارهای اینترنتی در اینستاگرام و برخی از کسب‌وکارهای دیگر مشخص است، از این به بعد و با افزایش تعرفه‌های پستی، کاربران باید برای دریافت سفارش‌های خود هزینه‌های بیشتری نسبت به قبل پرداخت کنند. در این شرایط برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فعالیت بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینستاگرامی و برخی مارکت‌پلیس‌ها غیراقتصادی خواهد شد و این ضربه بزرگی برای رشد اقتصاد دیجیتال، مشاغل و بنگاه‌های کوچک خواهد بود.

مدیران پست: افزایش تعرفه‌ها ضروری بود

اما مدیران پست درمقابل این نظر عقیده دارند که این افزایش تعرفه‌ها برای بهبود زیرساخت‌ها و هوشمندسازی خدمات پستی، یک نیاز اساسی است.

محمدرضا قادری، عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی پست در گفت‌وگو با زومیت گفت نظرات برخی را که اعلام می‌کنند افزایش تعرفه پست باعث ضربه به کسب‌وکارهای آنلاین و اقتصاد دیجیتال می‌شود، قبول ندارد.

او رشد اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک را در گرو درست کار کردن یک زنجیره در این زمینه می‌داند و معتقد است که اگر به هر یک از بازیگران این مجموعه فشار آورده شود، نباید انتظار رشد تجارت الکترونیکی و درنتیجه بهبود وضعیت اقتصاد دیجیتال در کشور را داشت.

محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت پست

قادری در توضیح انتقاد کسب‌وکارهای خانگی به تغییرات تعرفه‌ای و افزایش بین ۶۰ تا ۱۱۰ درصدی خدمات پستی به زومیت گفت:

بعضی‌ها دوست دارند سرویس رایگان دریافت کنند ولی به این موضوع دقت نمی‌کنند که تجارت الکترونیکی یک زنجیره ارزش دارد که چندین بازیگر در این زنجیره دست به دست هم می‌دهند تا با ارائه خدمات بپردازند. اگر در این زنجیره به یک بازیگر فشار بیاید و مجبورش کنند براساس قیمت غیرواقعی سه سال پیش خدمت‌رسانی کند، خروجی این اتفاق این است که تجارت الکترونیکی قوی در کشور شکل نمی‌گیرد.

قادری معتقد است که درحال‌حاضر قیمت تعرفه‌های پستی با توجه به تورم سالیانه در کشور غیرواقعی هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا پست امکان سرویس‌دهی مناسب به خدمات‌گیرندگان خود را نداشته باشد. قادری تأکید می‌کند که در بالا رفتن قیمت تعرفه‌های پستی فقط نباید به شرکت پست نگاه کرد؛ بلکه باید به شرکت‌ها و پیمانکارانی هم که با این شرکت کار می‌کنند توجه داشت.

طبق ادعای او پایین و غیرواقعی بودن هزینه خدمات پستی باعث شده تا شرکت پست برای پیمانکاران خود نیز ارزش‌آفرینی نکند و در نهایت اگر قیمت تعرفه‌های پست تغییر نکند، این پیمانکاران از حلقه همکاران شرکت پست خارج می‌شوند.

به باور قادری واقعی‌سازی تعرفه‌های پستی باعث توسعه صنعت پست و حمل‌ونقل می‌شود که درنتیجه توسعه تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال در کشور را به‌دنبال خود خواهد آورد.

در همین زمینه محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست هم در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرده بود که افزایش تعرفه‌های پستی باعث کمک به رونق کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود. لیائی تأکید کرده بود که درحال‌حاضر با تعرفه‌های پستی قدیمی آن‌ها از پس انجام کارهای کسب‌وکارهای اینترنتی بر نمی‌آیند، چون قیمت‌های ارائه سرویسشان بسیار پایین است و زیرساخت‌هایشان امکان توسعه و ارائه خدمات بهتر به کسب‌وکارهای اینترنتی را ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: