مدتی است که تماس با مرکز اپراتور همراه اول از سوی تعدادی از مشترکان تلفن همراه و بیان مشکلات مربوط به افزایش ناگهانی قبوض موبایل، افزایش یافته است. مشترکان خواستار پاسخگویی این شرکت در خصوص هزینه متحملشده برای تماسهای بینالمللی هستند. همراه اول پس از بررسیهای انجام شده متوجه تماسهای بین المللی از سوی کاربران شد که ناخواسته هزینه زیادی را بر آنها تحمیل کرده است.
به گفته روابط عمومی همراه اول، دلیل ناگهانی افزایش قبوض، مشکلی به نام “Wangiri Fraud” است؛ به این ترتیب که مهاجمان از طریق برقراری ارتباط با شمارههای ویژه (premium) اقدام به تماس بی پاسخ (Missed Call) با افراد مختلف میکنند و مشترکان بدون هیچ اطلاعی با این شمارهها تماس مجدد میگیرند و ناخواسته متحمل هزینههای بالایی میشوند.
به دنبال این موضوع همراه اول از سال 96 با اطلاع رسانی به مشترکان خود به آنها هشدار جدی داده است. در روزهای اخیر نیز پیامکی با مضمون: “مشترک محترم در صورت مشاهده تماس از سوی شمارههای بین المللی نا آشنا و نامتعارف از کشورهای مختلف، از برقراری تماس با آنها جدا خودداری فرمایید. تماس با این شمارهها میتواند هزینه زیادی را به شما تحمیل نماید.” برای کاربران خود ارسال کرده است.